Monday, December 5, 2011

Sumber-sumber nutrien

nutrien adalah bahan kimai yang penting dalam makanan untuk kegunaan tubuh badan manusia. sumber-sumber nutrien terdiri daripada enam kelas nutrien iaitu karbohidrat, lemak, protein, vitamin, mineral dan air.


a. Karbohidrat
- adalah pembekal tenaha utama di dalam badan manusia. diet karbohidrat adalah seperti kanji dan gula di dalam bijirin, sayur-sayuan, legum dan buah-buahan. badan kita menukar diet karbohidrat kepada glukos iaitu sebatian gula yang mudah.glukos inilah yang kita akan dapati di dalam lingkaaran bagi membekal tenaga kepada sel dan tisu.


b. Lemak
- berasal dar minyak dan juga bahan dalam makanan seperti kolestrol da fosfolipid. Lemak atau juga trigliserida adalah antara pembekal utama tenaga keada badan. Selain itu, trigliserida, klolestrol dan fosfolipid mempunyai fungsi utama yang lain iaitu memberi struktur sel badan, pembawa larutan lemak vitamin (A,D, E dan K) dan membekal bahan permulaan untuk menghasilkan hormo yang banyak.


c. Protein
-salah satu bahan sebatian organik yang dibuat daripada bangunan blok kecil yang dikenali sebagai asid amino. Protein bahan membntu merangsang pertumbuhan dan penggantian tisu dan otot badan, membentuk kompaun badan yang penting seperti beberapa hormon, enzim dan hemoglobin, keseimbangan kadungan air, membentuk antibodi dan memelihara keseimbangan badan.


d.Vitamin
- ia berfungsi untuk mengawal proses di dalam badan seperti penghasilan tenaga serta darah dan juga pengimbnagan kalsium. Selain itu, ia juga membantu menjaga organ-organ dan tisu-tisu berfungsi dan sihat. keperluan vitamin boelh dihadkan jika kita mengamalkan diet yagseimbangan, kerana vitamin berlebihan boleh mengancam kesihatan terutama vitamin A, D, pyridoxine dan niasin.


e. air
merupakan mineral atau garam yang semula jadi. Ia juga adalah nutrien yang paling penting. Badan kita boleh bertahan tanpa mineral lain untuk sesuatu jangka masa yang panjang kecuali air. Air mempunyai banyak peranan di dalam tubuh badan kita diantaranya ialah sebagai mengawal suhu badan, pelincir dan pembawa nutrien dan bahan bungan.

1 comment: